Cognitieve gedragstherapie - Groeiend Geluk
15920
page,page-id-15920,page-template-default,ajax_fade,page_not_loaded,,qode-child-theme-ver-1.0.0,qode-theme-ver-10.0,wpb-js-composer js-comp-ver-4.12,vc_responsive

Cognitieve Gedragstherapie

Cognitieve gedragstherapie (afgekort CGT) is in Nederland één van de meest gebruikte vormen van psychotherapie. Cognitieve gedragstherapie is wetenschappelijk onderzocht en effectief gebleken als behandelmethode voor diverse klachten. Voorbeelden van problemen waarbij gebruik wordt gemaakt van cognitieve gedragstherapie zijn:

  • Angstklachten en fobieën
  • Trauma klachten
  • Depressieve klachten
  • Burn- out klachten
  • Onverklaarbare lichamelijk klachten

Met cognitieve gedragstherapie wordt getracht om zowel gedachten als gedragspatronen te veranderen. Doorgaans wordt er gestart met het opsporen en analyseren van negatieve gedachtenpatronen. Het doel van de therapie is om een realistisch gedachtenpatroon te ontwikkelen. Wanneer mensen realistisch denken zullen zij hun negatieve gedachten minder geloofwaardig vinden. Een gevolg hiervan is dat ook gevoelens zullen veranderen. Angstklachten zullen bijvoorbeeld verminderen. Daarnaast wordt in de therapie aandacht besteed aan het veranderen van gedrag. Een voorbeeld hiervan is bijvoorbeeld het oefenen van situaties die worden vermeden als gevolg van de klachten.

De behandelsessies zijn doorgaans wekelijks of om de week. Voor een goed effect van de therapie is het belangrijk dat er tussen de sessies door intensief wordt geoefend met de opdrachten die worden meegegeven als huiswerk.

Op www.vgct.nl/patienteninformatie vind je nog veel meer informatie over deze vorm van therapie.

Heb je een vraag? Neem gerust vrijblijvend contact op.